تاریخچه پارچه جناغی و هر چیزی که باید در باره آن بدانید.

تاریخچه پارچه جناغی و هر چیزی که باید در باره آن بدانید.
تاریخچه پارچه جناغی و هر چیزی که باید در باره آن بدانید.

پارچه‌ جناغی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از طراحان و خیاطان برای دوخت انواع لباس‌های خود از این پارچه استفاده می‌کنند. اما آیا تا به‌حال از خود پرسیده‌اید که تاریخچه این پارچه چیست؟ یا اصلا به چه پارچه‌هایی جناغی می‌گویند؟ و چه کاربردهایی دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا این پارچه را مورد بررسی قرار داده و بیش‌تر با آن آشنا شویم. اگر شما نیز درمورد پارچه‌های جناغی کنجکاو هستید با ما تا انتهای مقاله هم‌راه باشید.

پارچه جناغی چیست؟

جناغی نوعی بافت است که بر روی پارچه‌های مختلفی مانند توییت یا پارچه‌های کشمیر ایجاد می‌شود. این پارچه انواع مختلفی دارد و در برخی موارد با نام بافت شاه ماهی نیز شناخته می‌شود. نام شاه ماهی آن به‌دلیل این است که طراحان، در طراحی این بافت از استخوان ماهی یا حرف V الهام گرفته‌اند. پارچه جناغی، معمولا از الیاف پشمی یا کتان ساخته شده است. این پارچه‌ها بیش‌تر برای دوخت انواع کت‌ها و پالتوها به‌کار می‌روند. البته ناگفته نماند که با توجه به میزان ضخامت، نوع پارچه و وزن آن می‌توانید از این پارچه برای دوخت مانتوهای پاییزی نیز استفاده کنید. این پارچه‌ها با توجه به ایستایی که دارند، به کت‌ها حالتی رسمی می‌دهند.

 

پارچه جناغی

 

تاریخچه پارچه جناغی

پارچه جناغی قدمت بسیار طولانی دارد؛ به‌طوری که حتی ممکن است به چند هزار سال نیز برسد، به همین دلیل تعیین دقیق منشا پیدایش آن، بسیار دشوار است. البته با توجه به شواهد موجود می‌توان گفت این پارچه با وجود آن‌که در فرهنگ‌های قدیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت، بیش‌تر با فرهنگ بریتانیا آمیخته شده بود. در رابطه با بافتن پارچه‌های جناغی نیز روش‌های گوناگونی در دنیا وجود دارد و ممکن است بعضی از پارچه‌های بافته شده به لحاظ ساختاری با انواع پارچه‌های دیگر که با همین نام در بازار وجود دارند، متفاوت باشند. اما در آخر همگی بافت جناغی محسوب می‌شوند. به‌طور کلی زمانی که خطوط مورب در پارچه دیده شود، آن را به‌عنوان پارچه جناغی در نظر می‌گیرند.

نحوه تولید پارچه جناغی

در زمان‌های دور پارچه‌های جناغی را با استفاده از پنبه تولید می‌کردند؛ اما امروزه از مواد مصنوعی مانند پلی‌استر نیز استفاده می‌کنند. پارچه جناغی پنبه‌ای ممکن است در نگاه اول کمی شبیه به پارچه اردک پنبه‌ای به‌نظر برسد. این پارچه به دلیل افت بسیار خوب خود که ناشی از الگوی بافت آن است، مشهور بوده و می‌توان آن را در رنگ‌ها، تعداد نخ و سبک‌های گوناگون تولید کرد.

 

چند مدل پارچه جناغی در رنگ‌های مختلف

 

کاربرد پارچه جناغی

همان‌طور که گفتیم پارچه‌های جناغی کاربردهای گوناگونی دارند، و بیش‌ترین استفاده آن نیز در دوخت انواع کت‌ها و پالتوهاست. اما آیا این پارچه فقط برای دوخت کت زنانه و پالتو مناسب است؟ خیر. این پارچه‌ها به دلیل بافت، کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارند و مهم‌ترین آن نیز استفاده در شلوار جین است. بیش‌تر شلوارهای جین از الگوی مورب جناغی پیروی می‌کنند.

در ابتدا از این پارچه‌ها برای دوخت ژاکت استفاده می‌کردند، اما امروزه استفاده این پارچه در ژاکت دیگر کاربرد ندارد؛ زیرا این پارچه‌ها برای لباس‌هایی که مستقیما با پوست تماس دارند، مناسب نیستند. در عوض، استفاده از این نوع پارچه برای تولید انواع پیراهن‌‌های یقه‌دار و انواع لباس‌های مشابه، بیش‌‌تر باب شده است. پارچه‌های جناغی به‌دلیل تراکم بالایی که دارند، برای دوخت و تولید محلفه بسیار مناسب هستند؛ همچنین برای تولید انواع پتوهای سبک و روکش لحاف و تشک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

ویژگی‌های پارچه جناغی

پارچه‌های جناغی علاوه‌بر زیبایی، دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تطبیق‌پذیری بالا

عموم مردم خیال می‌کنند پارچه‌های جناغی تنها برای لباس‌های پاییزی و زمستانی کاربرد دارند. اما باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است. زیرا انواع ژاکار و کتان جناغی در بازار وجود دارد که برای فصل بهار و تابستان مناسب هستند. این‌که می‌توان از این پارچه‌ در فصول مختلف استفاده کرد، نشان از تطبیق‌پذیری بالای آن دارد.

دوام بالا

بافت پارچه‌های جناغی معمولا نسبت به بافت پارچه‌های دیگر پیچیده‌تر است. این پیچیدگی در بافت این پارچه‌ها باعث افزایش دوام و طول عمر آن‌ها شده است.

ضخامت

پارچه‌های جناغی معمولا از لحاظ وزن نیز نسبت به سایر پارچه‌های دیگر سنگین‌تر است. این افزایش وزن به‌دلیل نوع بافت و انسجام الیاف در بافت جناغی است.

لطافت

این پارچه‌ها از لحاظ لطافت نیز نسبت به سایر پارچه‌های دیگر لطیف‌تر است. مدل بافت اریب جناغی و فرم در هم پیچیده شدن الیاف تار و پود این پارچه، باعث می‌شود زیر دستی لطیف‌تر داشته باشد.

کلاسیک

از آن‌جایی که پارچه‌های جناغی در رنگ‌های تیره تولید می‌شوند، برای استایل‌های کلاسیک مناسب‌تر هستند. این پارچه با داشتن رنگ‌بندی تیره و خطوط محو و ظریف هرگز قدیمی نمی‌شود. در نتیجه می‌توانید یک کت جذاب طراحی کنید و تا چند سال از زیبایی آن لذت ببرید.

کیفیت

پارچه‌های جناغی معمولا از الیاف باکیفیت پشم، پنبه و اندکی پلی‌استر تولید می‌شوند. این پارچه‌ها به‌دلیل کیفیت بالایی که دارند؛ ضد چروک هستند. همچنین به ‌ندرت پرز می‌دهند و الیاف آن اصلا گلوله نمی‌شوند.

انواع پارچه‌های جناغی

پارچه‌های جناغی در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

پارچه جناغی

 

طبیعی

برخی از پارچه‌های جناغی در بازار وجود دارند که از الیاف طبیعی مانند پنبه تولید می‌شوند.

مصنوعی

نوع دیگر پارچه‌های دیگر جناغی در بازار وجود دارند؛ پارچه‌های جناغی مصنوعی هستند. در تولید این پارچه‌ها معمولا از پلی‌استر استفاده می‌شود.

شکسته

شاید با خود خیال کنید که این پارچه‌ها پاره شده یا آسیب دیده‌اند؛ اما این تصور غلط است. زیرا پارچه‌های جناغی شکسته یک الگوی متناوب را نشان می‌دهند که با این نام شناخته شده‌اند.

زیگزاگی

این الگو رایج‌ترین شکل بافت پارچه جناغی است که با طرح مورب قابل تشخیص است.

استخوان شاه ماهی

این پارچه الگوی نمادین زیگزایگی را از خود به نمایش می‌گذارد که با استفاده از نخ‌های تار و پود رنگی بافته شده است.

الماسی

اگر شما به یک پارچه جناغی الماسی تکمیل شده نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ظاهر آن الماس‌هایی را نشان می‌دهد که از خطوط متحدالمرکز متعدد تشکیل شده و به موازات یک‌دیگر در سراسر پارچه چیده شده‌اند.

پوشک

این پارچه در ابتدا برای ساخت پوشک بچه مورد استفاده قرار می‌گرفت. الگوی به‌کار رفته برای تولید این محصول الماسی است.

کشیده

این نوع پارچه جناغی با عبور نخ‌های پود از یک نخ بافت، بافته می‌شود و ظاهری کشیده دارد.

ما در این مقاله از تاریخچه پارچه جناغی سخن گفتیم و با آن آشنا شدیم. همچنین کاربردهای آن را دانستیم و ویژگی‌ها و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون نظر شما درباره این پارچه چیست؟ آیا شما برای لباس‌های خود از این پارچه استفاده می‌کنید؟ چه ایده‌هایی برای دوخت لباس با پارچه‌های جناغی دارید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.