تفاوت های اساسی بین مانتو عبایی و مانتو کیمونو که باید بدانید

تفاوت های اساسی بین مانتو عبایی و مانتو کیمونو که باید بدانید
تفاوت های اساسی بین مانتو عبایی و مانتو کیمونو که باید بدانید

مانتو عبایی و مانتو کیمونو، دو مدل از مانتو هایی هستند که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و در کمد لباس های هر خانمی دیده می شوند. درست است که این دو مدل مانتو از لحاظ ظاهری کمی شبیه به هم هستند؛ اما باید بدانید تفاوت هایی بین این دو مدل مانتو وجود دارد، که هر دوی آن ها را به مانتو های مجزا تبدیل کرده است.

این تفاوت ها از تاریخچه گرفته تا نحوه دوخت و حتی جنس پارچه ها ست. اما ممکن است بسیاری از بانوان با ندانستن این تفاوت ها، آن ها را با هم یکی دانسته و به اشتباه آن ها را در استایل خود به کار ببرند. ما در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های اساسی مهم بین این دو مدل مانتو پر طرف دار را بررسی کنیم. پس اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که این تفاوت ها را نمی دانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مانتو عبایی چیست؟

مانتو عبایی، مانتویی گشاد بلند است و به صورت کلی بدن انسان را می پوشاند. این مانتو ها بعد از ظهور اسلام به دلیل پوشاندن کل بدن بسیار مورد توجه بانوان عرب و محجبه قرار گرفتند. البته این تنها دلیل محبوبیت این مانتو ها نیست، بلکه شرایط آب و هوایی کشور عربستان باعث شد تا زنان بیشتر از هر لباس دیگری، ترجیح دهند تا مانتو عبایی به تن کنند. در جنوب کشور ما نیز برخی زنان از این لباس ها در استایل خود استفاده می کنند. البته نا گفته نماند مانتو های عبایی که بانوان ایرانی به تن می کنند؛ معمولا دچار تغییراتی شده و متناسب با فرهنگ کشور طراحی و تولید می شوند. پارچه ای که برای دوخت این مانتو ها استفاده می شود، پارچه ژاپنی است.

 

مانتو عبایی مشکی

 

مانتو کیمونو چیست؟

به طور کلی لباس کیمونو یکی از زیبا ترین نماد های فرهنگی کشور ژاپن است، که در واقع از کشور چین وارد فرهنگ ژاپن شد؛ و مانتو کیمونو با الهام از این لباس به یک مدل محبوب برای مانتو در بین بانوان ایرانی تبدیل شده و هر شخصی حداقل یک مدل از آن را در کمد لباس های خود دارد. لباس کیمونو ژاپنی ها نماد طول عمر و خوش شانسی است؛ و نقوش روی آن با الهام از طبقه اجتماعی، فضائل اخلاقی و ویژگی های ظاهری صاحب لباس انتخاب می شدند.

در حال حاضر از این لباس ها در کشور ژاپن بیشتر برای مراسمات سنتی و ویژه استفاده می شوند. اما در ایران، بیشتر به دلیل راحتی و زیبایی استایل از آن به عنوان مانتو برای بانوان استفاده می کنند. این مانتو ها دارای آستین بسیار راحت و شیک هستند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد مانتو کیمونو، مناسب بودن آن برای هر مدل اندامی است که باعث شده این مدل مانتو در بین بانوان بسیار طرف دار پیدا کند. همچنین این مانتو ها به دلیل گشادی یک گزینه عالی برای فصل گرما هستند. البته اگر می خواهید این مانتو ها را در فصل پاییز به تن کنید، بهتر است از مدل هایی با پارچه های ضخیم استفاده کنید تا جلوی سرما گرفته شود.

 

مانتو کیمونو در رنگ گلبهی، خاکستری و مشکی

 

این مانتو ها برش و دوخت خاصی دارند و به همین دلیل دارای تن خور مناسب و زیبایی هستند. مانتو های کیمونو به صورت مجلسی و اسپرت دوخته می شوند و شما می توانید از مدل های اسپرت آن برای استایل های روزمره خود استفاده کنید. پارچه هایی که برای دوخت این مدل مانتو ها مناسب اند، پارچه های ساده و طرح دار از جنس ابریشم و حریر هستند.

تفاوت های بین مانتو عبایی و مانتو کیمونو چیست؟

تفاوت هایی که بین مانتو عبایی و مانتو کیمونو وجود دارند، بسیار ساده هستند؛ فقط کافی ست کمی دقت داشته باشید تا آن ها را بشناسید. در ادامه این تفاوت ها را بررسی می کنیم.

پیدایش مانتو عبایی و مانتو کیمونو و ظاهر کلی آن ها

همان طور که گفته شد؛ تاریخچه مانتو های عبایی به اعراب باز می گردد. عبا های گشادی که تا روی کفش بلند هستند و اغلب جلو بسته اند. این مانتو ها برای استایل های روزمره جایگزین بسیار مناسبی برای چادر هستند. اما تاریخچه مانتو کیمونو به چین باز می گردد که وارد فرهنگ کشور ژاپن نیز شده است. لباسی که آستین های مستطیل شکل دارد و به مستطیل دیگر یعنی تنه متصل می شود.

 

مانتو عبایی مشکی ساده

 

تفاوت در قد مانتو عبایی و مانتو کیمونو

مانتو های کیمونو از لحاظ قدی می توانند هم کوتاه دوخته شوند و هم بلند، اما مانتو های عبایی باید تا روی کفش یا قوزک پا بلند باشند تا کل بدن را بپوشانند.

تفاوت در آستین ها

یکی از تفاوت های اساسی و مهم این دو مدل مانتو این است که؛ مانتو های عبایی معمولا دارای حلقه آستین و دوخت آستین و بالا تنه هستند، اما آستین در مانتو های کیمونو به صورت یکسره از بالا تنه آویزان است و هیچ دوختی ندارد.

 

مانتو کیمونو مشکی اسپرت

 

پارچه های مناسب برای دوخت مانتو عبایی و کیمونو

پارچه هایی که برای دوخت مانتو عبایی مناسب اند، پارچه های ژاپنی هستند؛ اما پارچه مناسب که برای دوخت مانتو کیمونو استفاده می شود، حریر و ابریشم است. البته در برای مانتو های کیمونو شما می توانید در برخی مدل ها از پارچه های دیگر مانند ابر و بادی نیز استفاده کنید.

تفاوت در دوخت یقه

برخی از مدل های مانتو کیمونو دارای یقه هستند؛ اما مانتو های عبایی اغلب بدون یقه دوخته می شوند.

رنگ مانتو ها

مانتو عبایی و مانتو کیمونو در رنگ های مختلفی در بازار موجود هستند؛ اما رنگی که برای مانتو عبایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، مشکی است. در صورتی که مانتو های کیمونو در هر رنگی مناسب و زیبا هستند.

 

 

مانتو کیمونو مشکی طرح دار

 

ما در این مقاله مانتو عبایی و مانتو کیمونو را به طور مختصر به شما معرفی کردیم، از تاریخچه آن ها گفتیم و ریشه آن ها را شناختیم. و همچنین تفاوت های موجود بین آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. حال نظر شما در این باره چیست؟ شما کدام مدل مانتو را می پسندید و آن را در استایل های خود به کار می برید؟ به نظر شما چه تفاوت های دیگری بین این دو مدل مانتو وجود دارد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.