طرح پارچه و تاثیر آن بر اندام انواع پترن‌ها و فرم‌های بدنی

طرح پارچه و تاثیر آن بر اندام انواع پترن‌ها و فرم‌های بدنی
طرح پارچه و تاثیر آن بر اندام انواع پترن‌ها و فرم‌های بدنی

در دنیای امروز، مد و طراحی لباس‌ها به یک هنر تبدیل شده است که علاوه بر زیبایی، بسیاری از افراد را در زندگی روزمره‌شان تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از عوامل مهم در این زمینه، طرح پارچه ‌ها است. اما آیا می‌دانید که این طرح‌ها چه تاثیراتی بر اندام و ظاهر فرد می‌گذارند؟ در این مقاله به طور خلاصه ابتدا انواع فرم‌های بدنی و نکات کلیدی مرتبط با آن را بررسی می‌کنیم، سپس از تاثیرات طرح پارچه بر اندام فرد و ایجاد تاثیرات مثبت و منفی آن بر فرم بدن او خواهیم گفت. هم‌چنین، تاثیرات طرح پارچه بر اندام را به نقد کشیده و چگونگی انتخاب درست بر اساس نوع فرم بدنی را توضیح خواهیم داد. با ما همراه شوید تا به دنیای جذاب هنر و علم مد و طراحی لباس‌ها نگاهی دقیق بیندازیم.

انواع فرم بدنی خانم‌ها

خانم‌ها، پنج فرم بدنی اصلی دارند. اما ممکن است، اندام شما، ترکیبی از این پنج فرم اصلی باشد. در این‌جا ما این فرم‌ها را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

• فرم اندام ساعت شنی: در این فرم اندامی، که در حال حاضر و در این برهه تاریخ، فرم ایده‌آل محسوب می‌شود، عرض سرشانه و باسن در یک راستا هستند و کمر فرد نیز باریک است. یکی از اهداف اصلی طراحی لباس و فشن استایلینگ، تبدیل کردن چهار فرم اندام زیر، به فرم ساعت شنی است. با رعایت یک سری نکات و استفاده از طرح‌ها، رنگ‌ها و پترن‌های مختلف، باعث ایجاد خطای دید در استایل‌ها و به تعادل رساندن فرم‌های اندامی می‌شویم.

• فرم بدنی مستطیل شکل: در این اندام، ‌سرشانه و باسن در یک راستا هستند و فرد،‌ کمر باریکی نیز ندارد. پس با ایجاد خطای دید در قسمت کمر و باریک نشان دادن آن، می‌توان اندام مستطیل را به اندام ساعت شنی نزدیک ‌کرد.

• فرم بدنی مثلث برعکس: در این فرم بدنی، عرض سرشانه، بزرگ‌تر از عرض باسن است. در واقع بالاتنه فرد، بزرگ‌تر است و تناسب ندارد. در این فرم اندامی، با ایجاد حجم اضافه در قسمت باسن و پایین تنه، تعادل حفظ می‌شود و اندام فرد به سمت ساعت شنی میل می‌کند.

• فرم بدنی سیبی شکل: در این فرم اندامی، قسمت میانی اندام او، دور کمر و شکم از عرض سرشانه و باسن بزرگ‌تر است. در این فرم اندامی، با ایجاد حجم در بالاتنه و پایین‌تنه، و نیز پنهان کردن قسمت میانی بدن و نپرداختن به آن، تا حدودی می‌توان به اندام ساعت شنی نزدیک شد.

• فرم اندام گلابی شکل: افراد با اندام گلابی شکل، باسن و ران‌های بزرگ و برجسته‌ای دارند. پایین‌تنه این افراد، از بالاتنه آن‌ها بزرگ‌تر است. این افراد معمولا کمر باریکی دارند. پس فقط کافی است با اضافه کردن حجم در بالاتنه و ایجاد خطای دید، فرم بدن فرد را به فرم ساعت شنی تغییر داد.

همه این نکات، انتخاب بهترین طرح پارچه بر اساس اندام فرد را تسهیل می‌کنند. از طریق این نکات، می‌توانید لباس‌هایی را انتخاب کنید که به ظاهر و احساس شما کمک کرده و انطباق مناسبی با نوع فرم بدنی‌تان داشته باشند.

 

 

فرم اندام

 

انواع طرح پارچه

طرح پارچه راه‌راه Stripes

پترن راه‌ راه یکی از اولین و اساسی‌‌ترین الگو‌ها است. طرح پارچه راه‌راه ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما می‌تواند ظاهر کلی یک لباس را تغییر دهند. بنابراین، مهم است که آن را به درستی استایل کنید. رایج‌ترین الگو‌های راه‌راه عبارتند از: نوار سایه‌بان (awning stripe)، نوار‌های مدادی (pencil stripes)، نوار‌های سنجاقی (Pinstripes) و نوار‌های گچی (chalk stripes). جهت راه‌ها می‌تواند افقی، عمودی و یا اریب باشد. این راه‌ها به هر سمتی باشند، در آن جهت کشیدگی ایجاد می‌کنند؛ برای مثال پترن راه‌راه عمومی در لباس، فرد را کشیده و قد بلند‌تر نشان می‌دهد، پترن راه‌راه افقی، چشم بیننده را به بیرون هدایت می‌کند و کشیدگی در پهنا ایجاد می‌کند. در نتیجه باعث پهن دیده شدن اندام فرد می‌شود. هم‌چنین نازک و پهن بودن راه‌ها در خطای دید ایجاد شده تاثیر دارد. بنابراین هنگام انتخاب پترن‌ها برای تیپ اندام خود، حتما باید این موارد را در نظر بگیرید.

 

 

پارچه طرحدار

 

طرح پارچه با خطوط افقی در قسمت بالاتنه، برای افراد با اندام گلابی بسیار مناسب است؛ چرا که سرشانه این افراد را پهن‌تر نشان می‌دهد که با قسمت باسن او، به تعادل برسد. هم‌چنین خطوط افقی در قسمت باسن، باعث پهن نشان دادن آن می‌شود و برای افراد با اندام مثلث برعکس که سرشانه‌های پهنی دارند، گزینه مناسبی است. افراد با اندام مستطیل، می‌توانند در قسمت سرشانه و باسن از طرح پارچه با خطوط افقی استفاده کنند و در قسمت کمر، از خطوط عمودی. این انتخاب باعث می‌شود سرشانه و باسن، پهن‌تر و در یک راستا قرار بگیرند و کمر با خطوط عمودی، باریک و کشیده‌تر دیده شود و اندام فرد از حالت یک‌دست بودن خارج شود.

 

پارچه طرحدار2

 

طرح پارچه چهارخانه Checks

پترن چهارخانه یا شطرنجی، یک الگوی آشنا برای همه است که از خطوط عمودی و افقی که از روی یک‌دیگر عبور می‌کنند، تشکیل شده است. این طرح پارچه که در آیتم‌‌های کلاسیک کمد لباس‌ نفوذ کرده است یکی از محبوب‌‌ترین طرح‌ها برای استایل کردن است؛ از آیتم‌های کلاسیک گرفته تا آیتم‌های استریت استایل. طرح پارچه چهارخانه انواع مختلفی دارد. پترن چهارخانه تارتان (Tartan Check)، شاهزاده ولز (Prince of Wales Check)، پنجره‌ای (Windowpane Check)، گینگهام (Gingham Check)، بوفالو (Buffalo Check) و… از رایج‌ترین پترن‌های چهارخانه‌ای هستند.

طرح پارچه چهارخانه، باعث ایجاد حجم و خطای دید می‌شود و آن قسمت از اندام را که کوچک است، بزرگ‌تر نشان می‌دهد. پس می‌توان از این طرح پارچه، برای اندام‌های گلابی شکل، در قسمت بالاتنه و برای اندام‌ مثلث برعکس، در آیتم‌های پایین‌تنه مانند دامن استفاده کرد.

طرح پارچه بته جقه Paisley

پترن بته جقه یک الگوی ایرانی است که طرحی قطره‌گونه دارد. داخل قطره، طرح‌های پیچیده هندسی یا الهام گرفته از گل وجود دارد. تامپسون (Thompson) طراح آمریکایی می گوید: «طرح بته جقه یک الگوی شلوغ است که در بیشتر موارد بهتر است با ست کردن یک رنگ از این پترن و استفاده از آن در آیتم دیگری از استایل خود، آن را متعادل کنید.» پترن بته جقه به روش‌های مختلف استایل می‌شود؛ یک روش، استایل کردن با آیتم‌های ساده که بر طرح بته جقه غلبه نکنند. مورد دوم استایل با آیتم‌هایی با پترن‌های حیوانی است و یا استفاده از پارچه‌‌های چرم، برای داشتن استایلی لوکس‌تر. این طرح پارچه، یک طرح شلوغ است. تمام پترن‌های شلوغ، باعث ایجاد حجم و بزرگ نشان دادن اندام می‌شود. پس زمانی که نیاز است، هر قسمت از اندام را بزرگ‌تر نشان دهید، می‌توانید از این پترن جذاب و اصیل در استایل خود استفاده کنید.

 

 

چاپ حیوانات Animal Prints

چاپ حیوانات از طرح‌ها و پوسته‌های حیوانات وحشی الهام می‌گیرد. طرح‌‌های مار، گورخر و پلنگ یک سلیقه جسورانه است که در استایل کردن آن دقت بسیار لازم است. طرح پارچه با اشکال حیوانات، مانند طرح بته جقه عمل می‌کند. یعنی نگاه را به سمت خود جلب می‌کند، هم‌چنین باعث بزرگ‌تر نشان دادن اندام می‌شود. استفاده از این پترن، جسارت زیادی می‌خواهد.

پترن‌های گل Floral Patterns

طرح پارچه گل‌دار یکی از ترند‌هایی است که هر چند سال یک بار، دوباره به دنیای مد باز می‌گردد. پترن‌های گل می‌توانند ریز (ditsy) یا بزرگ و با جزئیات باشند. هم‌چنین می‌توانند در چندین رنگ متفاوت و یا تک رنگ ظاهر شوند. داشتن این پترن در استایل، تنوع زیادی را ارائه می‌دهد. لباس با پترن گل را می‌توانن با طرح پارچه توپی، چاپ حیوانات و پترن چهارخانه نیز استایل کرد. اگر طرح پارچه گل‌دار ریز باشد، اندام را ظریف‌تر و هرچه گل‌ها درشت‌تر شوند، آن قسمت از اندام را نیز، بزرگ‌تر نشان می‌دهند. مثلا اگر می‌خواهید برای اندام مستطیلی شکل از پیراهن گل‌دار استفاده کنید، طرح پارچه در قسمت کمر پیراهن، باید ریزتر از بقیه قسمت‌های لباس باشد.

 

پارچه گلدار

 

چاپ‌های هندسی Geometric Prints

چاپ‌های هندسی دارای اشکالی مانند مثلث، مربع و ذوزنقه هستند. این چاپ‌ها می‌توانند پیچیده، تکراری و یا انتزاعی باشند. پترن Houndstooth نمونه‌ای از یک الگوی هندسی تکراری در دو رنگ است. طرح پارچه با چاپ‌های هندسی، بسته به سایز اشکال و هم‌چنین ضخامت خطوط آن‌ها، می‌تواند از بزرگ‌نمایی و یا کوچک‌نمایی اندام، در صورت لزوم استفاده کرد.

طرح پارچه توپی یا خال‌خالی Polka Dots

پترن پولکا الگویی از دایره‌های تکراری با همان اندازه است. دایره‌ها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند. تا دهه‌های اخیر، طرح پارچه پولکا به‌ عنوان یک الگوی سنتی زنانه در نظر گرفته می‌شد. اما امروزه این طرح می‌تواند نقشی بازیگوش در کمد لباس مردان مدرن داشته باشد. هم‌چنین بیش‌تر برند‌ها از طرح پارچه خال‌خالی در اکسسوری‌های کلاسیک مانند کراوات، دستمال جیبی کت و جوراب استفاده کرده‌اند تا بتوانند این پترن را با کت و شلوار کلاسیک هم استایل کنند. به جز این موارد، طرح پارچه توپی با پترن‌های راه‌راه، چهارخانه و در کل چاپ‌های هندسی هم استایل می‌شود. این طرح پارچه به طور کلی باعث حجیم نشان دادن اندام می‌شود ولی اگر از پولکاهای ریزتر، همانند الگوی گل‌ها، استفاده شود، می‌توان تا حدودی این بزرگ‌نمایی را کم‌تر کرد و با ایجاد تفاوت سایز در پولکاها، گردش چشم در لباس ایجاد کرد و باعث خطای دید و تغییر سایز در اندام شد.

 

پارچه خال خالی

 

در کل، هر طرح پارچه‌ای نسبت به پارچه ساده، باعث ایجاد حجم و خطای چشم می‌شود. بسته به نوع اندام فرد، لاغری و یا توپری او، می‌توان از این پترن‌ها استفاده کرد. این را هم در نظر بگیریم که سلیقه فرد، نسبت به ترندهای جامعه، در اولویت است. پس اگر با اندام خود مشکلی ندارید و یا استفاده از پارچه‌های طرح‌دار سلیقه شما نیست، هرگز نخواهید طبق ترندها پیش بروید. در نهایت باید بدانیم که هر فرد زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. شما جز کدام دسته هستید؟ با ترندهای جامعه پیش می‌روید و یا سلیقه شخصی خودتان مهم‌تر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.