طریقه پاک کردن لکه ها و نکات مهم آن چیست؟

طریقه پاک کردن لکه ها و نکات مهم آن چیست؟
طریقه پاک کردن لکه ها و نکات مهم آن چیست؟

زیبایی و مرتب به نظر رسیدن برای هر کسی در استایل خودش، یک دغدغه ی قابل درک و حائز اهمیت است و لکه ها و کثیفی های روی لباس ها تاثیر زیادی در از بین بردن این زیبایی و مرتب بودن دارند. در گذشته اگر لکه ای روی لباس یا بلوز محبوبتان می ریخت، این لکه برای همیشه روی آن باقی می ماند و باید با آن لباس خداحافظی می کردید! اما اکنون با روش ها و فوت و فن های هوشمندانه ی از بین بردن انواع لکه ها ، دیگر مجبور نیستید که لباس های مورد علاقه تان را دور بریزید.

نکته ی مهم برای پاک کردن لکه ها این است که بدانید لباس ها را چگونه و با چه موادی لکه گیری کنید تا آسیب حداقلی به لباس وارد شود. البته باید دانست که می توان بعضی از لکه ها را نیز با ماشین لباس شویی از بین برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پاک کردن لکه ها

لک شدن لباس ها به خصوص لباس های نو اتفاق ناراحت کننده ای است که برای همه پیش آمده از همان لحظه ی ایجاد لکه، تمام فکر و ذکرتان می شود پاک کردن لکه که حس می کنید هر لحظه بیشتر و بد تر هم می شود. در ادامه به طریقه پاک کردن انواع لکه ها از روی لباس خواهیم پرداخت.

قبل از مطرح کردن طریقه پاک کردن لکه ها باید نکاتی را متذکر شویم:

• مهم ترین نکته پاک کردن لکه ها شستن زود آن لباس است. هر چه زود تر بتوانید لکه را خیس کنید احتمال از بین بردن آن نیز بیشتر است.
• قبل از استفاده از یک محلول برای پاک کردن لکه، همیشه یک ناحیه از پارچه را امتحان کنید تا مطمئن شوید که محلول به لباس شما آسیب وارد نمی کند.
• از پاک کننده های دارای آنزیم استفاده کنید زیرا آنزیم ها به طور اختصاصی برای تجزیه و حل کردن لکه ها در خود ساخته شده اند.
• به جنس پارچه ی لباس دقت کنید و قبل از این که بخواهید لکه را از بین ببرید به روش شست و شوی آن پارچه هم دقت کنید.

این لکه ها ممکن است باعث شوند در هر بار شست و شوی لباس، آن را بسابید و از مواد شوینده های قوی تر استفاده کنید به امید این که لکه از بین برود و شاید هم به طور کل منصرف شوید و دیگر آن لباس را نپوشید. بنابر این قبل از این که خسته شوید، به لباس خود آسیب بزنید یا آن لباس را دور بیندازید، این روش ها را امتحان کنید؛ چرا که انواع لکه ها قانون و روش پاک کردن مخصوص به خودشان را دارند.

پاک کردن لکه ی لوازم آرایش

لک شدن لباس خانوم ها به وسیله لوازم آرایش یک امر طبیعی و شایع است که باعث نگرانی از پاک نشدن لکه می شود.

سایه چشم، رژ لب و کرم پودر را به آسانی می توان با کمک مواد شوینده مایع پاک کرد. مقدار کمی از مواد شوینده مایع را بر روی لکه ریخته، بسابید و سپس مثل همیشه با آب آبکشی نمایید. برای زمان هایی که یقه لباس و یا لبه ی روسری یا شال به مواد آرایشی آغشته می شود، به کمک کرم اصلاح و لیف حمام می توانید لکه گیری کنید. برای از بین بردن جای رژ لب هم می توانید از اسپری مو کمک بگیرید.

اگر پودر رژ گونه یا برانزر داخل کیف آرایشی تان شکست و ریخته شد، نگران نباشید. یک دستمال مرطوب آرایش پاک کن بردارید چون به خوبی آن را تمیز خواهد کرد.

برای از بین بردن لکه ی عطر و ادکلن روی لباس ابریشمی تان یا هر نوع لباس دیگر هم می توانید کمی الکل اتانول را روی یک بانداژ چند لایه ریخته و بر روی سطح پارچه ی لک شده به آرامی بکشید تا لکه محو شود.

هنگامی که از خوشبو کننده های ضد تعریق برای بدن استفاده می کنید، ممکن است با سفیدک های ایجاد شده روی لباس رو به رو باشید. برای برای پاک کردن لکه های این سفیدک ها از فوم محافظ آویز استفاده کنید.

 

لکه ی ایجاد شده ناشی از لوازم آرایش روی لباس سفید

 

پاک کردن لکه ی چمن

برای از بین بردن لکه ی چمن باید پاک کننده یا هر مواد شوینده ای را به طور مستقیم به لکه ی چمن بمالید و سپس پارچه ی لباس را به هم بمالید.

علاوه بر آن می توانید از سرکه سفید برای از بین بردن هر نوع رنگ باقی مانده استفاده کنید. برای اولین بار سرکه را داغ کنید و به یک ناحیه ی نا محسوس لباس با یک پنبه بمالید و اجازه دهید سه دقیقه روی آن بماند بعد با یک دستمال روی آن بکشید؛ اگر دستمال رنگ نگرفت، می توانید از شوینده یا پاک کننده استفاده کنید.

 

لکه ی ایجاد شده از چمن در زانوی شلوار جین

 

پاک کردن لکه ی جوهر یا خودکار

لکه ی جوهر یا خودکار را به راحتی می توان با برداشتن و پاک کردن جوهر اضافی از روی پارچه و خیساندن لباس در آب گرم به همراه مواد شوینده از بین برد. در مواقعی که از ماشین لباس شویی کمک می گیرید، از برنامه ی شست و شو با گرم ترین دمای آب استفاده کنید.

برای نابود کردن لکه های ناشی از جوهر بر روی لباس هایی با جنس نخی، مقداری الکل را به نرمی روی لکه بمالید و سپس آن را بشویید. اگر جوهر روی لباسی از جنس پلی استر ریخت، اسپری مو را برداشته و روی آن اسپری کنید و قبل از این که در ماشین لباس شویی قرار دهید، یک پارچه ی خشک و تمیز برای پاک کردن لکه کمک بگیرید.

 

لکه ی ایجاد شده از جوهر خودکار در قسمت جیب

 

پاک کردن لکه ی قهوه

لباس آغشته شده به قهوه را باید به سرعت لکه گیری کرد. مایع ریخته شده اضافی را از روی لباس پاک کنید و بعد به مدت 4 ساعت در آبی که مقدار مساوی مایع ظرف شویی و مایع سفید کننده در آن حل شده است، بخیسانید. سپس، آن را با برنامه ی شست و شو با بالا ترین دما در ماشین لباس شویی قرار دهید. به این نکته توجه کنید که این روش را برای لباس هایی با رنگ تیره استفاده نکنید.

روش دیگر برای لکه گیری لکه ی قهوه و یا چایی این است که با آب ولرم و اسفنج روی آن نرم بسابید و با استفاده از مقداری گلیسیرین لکه را از بین ببرید.

 

لکه ی ایجاد شده از قهوه روی لباس سفید

 

از بین بردن لکه ی شکلات

صبر کنید تا شکلات سرد و سفت شود و بعد تا جایی که می توانید سعی کنید به آرامی از پارچه جدا کنید. با مایع ظرف شویی و آب، پاک سازی اولیه را انجام دهید و با استفاده از یک تکه پارچه سفید رنگ به آرامی لکه را پاک کنید.

اگر لکه ی روی پارچه از شکلات شیری است می توانید از چند قطره آمونیاک هم استفاده کنید ولی اگر لکه ی ایجاد شده از شکلات تلخ است از سرکه ی سفید برای پارچه های رنگی و از پروکسید هیدروژن برای پارچه های سفید استفاده کنید.

هم چنین می توانید یک قاشق پودر لباس شویی آنزیم دار را با 2 فنجان آب مخلوط کرده و قسمت لکه دار را به مدت 30 دقیقه در آن قرار دهید و سپس کامل آبکشی نمایید.

در مورد چیز های دیگری که نمی توانید در ماشین لباس شویی بیاندازید روی لکه الکل بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب بشویید و برای پاک کردن باقی مانده ی لکه، از ترکیب آب و کمی پودر لباس شویی ملایم استفاده کنید.

از بین بردن لکه ی آدامس و چسب

برای پاک کردن لکه های آدامس چسبیده می توانید لباس را در فریزر قرار داده تا منجمد شود و یا چند تکه یخ را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و آن را روی قسمتی از پارچه که آدامس به آن چسبیده است قرار دهید. وقتی آدامس سفت شد و خودش را گرفت می توانید به آسانی آن را از پارچه جدا کنید بدون این که لکه ی آن باقی بماند.

در مورد چسب و هر مواد چسبنده ی دیگر باید از محصولی استفاده کنید که مختص همین کار ساخته شده است. این محصولات فرمولی دارند که می توانند به راحتی باقی مانده ی مواد چسبیده شده را بشکنند و از روی پارچه پاک کنند.

برای از بین بردن جای چسب مایع هم کمی مایع ظرف شویی و آب کفایت می کند. همچنین برای پاک کردن چسب های دائمی مانند اپوکسی و یا چسب قطره ای به استون نیاز دارید و سپس هم پارچه را کاملا بشویید و آبکشی کنید.

پاک کردن لکه ی روغن و گریس

روی سطح لکه دار یک دستمال کاغذی قرار دهید و کمی حلال چربی روی آن بریزید و صبر کنید تا خشک شود سپس با آب بشویید. برای شست و شو در ماشین لباس شویی هم گرم ترین دمای آبی که برای شست و شوی پارچه ی مورد نظر استفاده می شود، انتخاب کنید.

روش دوم برای از بین بردن لکه های چربی پوشاندن سطح لکه از پودر های جاذب است. پودر های جاذب مثل نشاسته ذرت، جوش شیرین، نمک و پودر بچه است. بگذارید چند دقیقه در این حالت بماند و بعد بدون این که ساییده شود پودر را از روی پارچه بردارید. اگر هم چنان لکه باقی مانده بود از یک حلال پاک کننده خشک برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه ی چربی از روی فرش هم فقط کافی است روی آن الکل بمالید.

 

لکه ی ایجاد شده از روغن روی لباس سفید

 

پاک کردن لکه ی خون

لباسی که لکه ی خون روی آن ایجاد شده را در آب سرد غوطه ور کنید و خیلی آرام با انگشت لکه را بسابید. بستگی به اندازه ی لکه دارد که چند بار این کار را تکرار کنید. البته فراموش نکنید لازم است چند بار آبی را که به علت وجود خون صورتی شده را عوض کنید.

برای لباس هایی با پارچه های سفید یا رنگ روشن با لکه های سر سخت از پروکسید هیدروژن استفاده کنید.

محلول آب و نمک هم با نسبت 2 قاشق غذا خوری نمک در یک لیتر آب را درست کنید و لباس را در آن غوطه ور کنید تا لکه ی خون کاملا محو شود.

از بین بردن لکه ی گل و لای

در مورد پاک کردن لکه ها باید اجازه دهید تا لکه ی گل موجود در سطح لباس به طور کامل خشک شود؛ پس ابتدا بخش های خشک شده از روی لباس را بخراشید و برای از بین بردن آثار به جا مانده، به وسیله مایع پاک کننده یا صابون بخش دارای لکه را شست و شو دهید. به طور معمول بعد از شست و شوی اولیه لکه ی گل از بین خواهد رفت اما در صورتی که آثار آن هنوز باقی مانده بود، می توانید از محلول سرکه سفید و مایع لباس شویی آنزیم دار استفاده کنید و با یک بار شست و شوی لباس با آب گرم لکه را به طور کامل نابود کنید.

از بین بردن لکه ی زرد عرق

این اتفاق بسیار شایع است که به دلیل تعریق بدن لکه ای زرد رنگ بر روی لباس ایجاد می شود. برای از بین بردن این لکه ی زرد می توانید از محلول های سفید کننده یا ترکیبات طبیعی استفاده کنید. باید این نکته را در نظر بگیرید که مایع سفید کننده با برخی از لباس ها واکنش می دهد و ممکن است رنگ پارچه را از بین ببرد. در نتیجه پیشنهاد می شود که استفاده از ترکیبات و محلول های طبیعی برای پاک کردن لکه ی زرد را در الویت خود قرار دهید.

بهترین ترکیب طبیعی سرکه و نمک است. برای پاک کردن لباس باید به نسبت مساوی نمک و سرکه سفید را در آب مخلوط کنید و آن بخش از لباس که لکه دارد را درون محلول قرار دهید. بعد از 30 دقیقه طبق روال عادی و همیشگی می توانید لباس خود را بشویید و از شر لکه خلاص شوید.

پاک کردن لکه ی رنگ

برای پاک کردن لکه های ناشی از رنگ، تا زمانی که تازه است آن را با آب پاک کنید و برای نابود کردن اثر آن لباس را با صابون و آب گرم بشویید. هم چنین اگر لکه ی رنگ بر روی لباس خشک شده بود باید از مخلوط روغن و وازلین استفاده کنید و پس از مالیدن آن روی لکه، بخش لکه دار را با صابون و آب گرم شست و شو دهید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل شما را با روش های پاک کردن لکه ها روی لباس آشنا کنیم. چرا که یکی از قوانین اصلی استایل کردن داشتن لباس هایی تمیز و سالم است. در صورتی که قصد از بین بردن لکه لباس خود را دارید، حتما به نوع لکه دقت کنید تا بر اساس آن روش اصولی و مناسبی برایش انتخاب کنید. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.