نگهداری پارچه‌های چاپی و نکات لازم

نگهداری پارچه‌های چاپی و نکات لازم
نگهداری پارچه‌های چاپی و نکات لازم

نکاتی برای دوام و نگهداری پارچه‌های چاپی

پارچه‌ها و لباس‌های چاپی، از جمله آیتم‌هایی هستند که به مراقبت‌های خاصی احتیاج دارند. دلیل این مراقبت، افزایش و حفظ ماندگاری چاپ‌های اعمال شده بر روی پارچه است. استفاده نادرست و شستشوی زیاد می‌تواند دوام و زیبایی این لباس‌ها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی با چندین راهکار می‌توان از خراب شدن چاپ این مدل لباس و پارچه‌ جلوگیری کرد. ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با نکات نگهداری پارچه‌های چاپی آشنا کنیم. این مطلب را از دست ندهید.

پارچه‌ی چاپی چیست و چه انواعی دارد

بیایید ابتدا کمی با پارچه‌های چاپی آشنا شویم. پارچه‌های چاپی، پارچه‌هایی با جنس‌های مختلف هستند که انواع چاپ روی آن‌ها اعمال می‌شود. این پارچه‌ها می‌توانند جنس‌های مختلفی داشته باشند. البته با توجه به جنس پارچه، روش‌های اعمال چاپ نیز متفاوت می‌شود. دو جنس اصلی پارچه‌ها، شامل پارچه‌های الیاف طبیعی (پنبه‌ای، نخی و …) و پارچه‌های پلی‌استر است. چاپ پارچه‌، معمولا به یکی از چند تکنیک سابلیمیشن، حرارتی، دیجیتالی مستقیم (DGT) و … انجام می‌شود. در ادامه به مزایا و معایب هر پارچه برای چاپ می‌پردازیم.

پارچه‌ها‌ی پلی‌استر

بهترین نوع پارچه برای انجام چاپ، پارچه‌ی پلی‌استر است. جنس اصلی این پارچه از مواد است و الیاف طبیعی کمتری دارد. از این رو پارچه‌ی پلی‌استر برای چاپ بسیار مناسب است. همچنین چاپ بر روی پارچه‌های پلی‌استر، ماندگاری بالایی دارد. برای این نوع پارچه از روش چاپ سابلیمیشن استفاده می‌شود.

پارچه‌های الیاف طبیعی

پارچه‌های الیاف طبیعی مانند پارچه‌های نخی، از نظر کیفیت بسیار مرغوب هستند و ماندگاری بالایی دارند. تنها مشکلی که وجود دارد این است که چاپ مستقیم به خوبی روی این مدل پارچه انجام نمی‌شود. به طور کلی هر چه مواد موجود در پارچه بیشتر باشد، کار چاپ روی آن بهتر صورت می‌گیرد. به عنوان مثال روی تیشرت نخی، باید چاپ به صورت لیبلی انجام گیرد که دوام و ماندگاری زیادی ندارد. از طرفی چاپ‌های دیجیتال هزینه بالایی دارند و به صرفه نیستند. بهترین جنس تیشرت برای چاپ، تیشرت‌های پلی‌استر یا تیشرت‌های ترکیب نخ و پلی‌استر هستند.

 

نمونه‌ی دستگاه چاپ لباس

 

حال که با پارچه‌های مناسب چاپ آشنا شدیم، بهتر است برای حفظ و نگهداری پارچه‌های چاپی نکاتی را رعایت کنیم. در ادامه این نکات و اصول مراقبتی را معرفی می‌کنیم.

شستشوی پارچه و لباس چاپی

طرح‌های چاپی لباس و پارچه‌ها ممکن است در اثر حرارت و اصطکاک بیش از حد آسیب ببینند. از این رو ضروری است که در طول فرآیندهای شستن، خشک کردن و اتوکشی پارچه‌ی چاپی، اقدامات درستی صورت گيرد. قبل از شستشوی لباس چاپی، توصیه اکید می‌کنیم که تیشرت را پشت و رو کنید؛ زیرا قسمت چاپی لباس ممکن است هنگام شستشو دچار اصطکاک و فرسایش شود. در هنگام شستشو، پارچه‌های چاپی حتما باید با آب سرد شسته ‌شوند. اگر قصد شستشو با ماشین لباسشویی را دارید، بهتر است تنظیمات ماشین روی دور آرام و با آب سرد باشد. آب گرم باعث شل شدن پارچه‌ی لباس و محو شدن رنگ‌های چاپ می‌شود. نکته‌ی بعدی که هنگام شستشو باید دقت کنید، استفاده از شوینده‌ی ملایم است. سعی کنید هنگام شستن لباس و پارچه‌ی چاپی از شوینده‌های بدون آنزیم و بدون سفید کننده استفاده کنید. شوینده‌های آنزیمی و سفید کننده‌ها باعث زودتر محو شدن رنگ‌های چاپ می‌شوند.

نحوه دسته بندی پارچه‌ها نیز نقش مهمی در شستشوی با کیفیت دارد. همیشه سعی کنید لباس‌های رنگ تیره را از لباس‌های سفید جدا کنید. نه تنها جوهر لباس‌های چاپی، بلکه جوهرها و رنگ‌های باقی مانده از سایر پیراهن‌ها نیز می توانند باعث ایجاد مشکل شوند. نکته‌ آخر اینکه لباس‌هایی با جنس بافت مشابه را با یکدیگر بشویید. به عنوان مثال، حوله و شلوار جین می توانند لباس‌های چاپی شما را خراب کنند. بافت خشن جین می‌تواند باعث کنده شدن یا ترک خوردن چاپ لباس شما شود. با کنار هم نگه داشتن پارچه‌هایی با بافت مشابه، لباس‌های چاپی و دیگر لباس‌ها در امان خواهند بود.

خشک کردن پارچه و لباس چاپی

استفاده از خشک کن یک راه سریع و راحت برای خشک کردن لباس است. با این حال، گرمای خشک‌کن شما می‌تواند باعث بریدگی آثار هنری چاپ شده بر روی لباس چاپی شود. آویزان کردن لباس‌ها، یکی از گزینه‌های مطمئن‌تر برای خشک کردن لباس و پارچه‌ی چاپی است. فقط به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند چاپ لباس یا پارچه را محو کند. بنابراین در نظر داشته باشید که لباس‌های خود را در داخل خانه یا زیر یک سازه بیرونی مانند آلاچیق آویزان کنید. پس از خشک شدن لباس‌هایتان، سعی کنید از قرار دادن آن‌ها در یک توده‌ی بزرگ لباس اجتناب کنید. گذاشتن لباس زیر انبوهی از لباس‌های تازه خشک‌شده می‌تواند باعث ایجاد چین‌های ناخوشایند شود. سعی کنید لباس چاپی خود را بلافاصله پس از برداشتن، از روی خط تا کنید.

اتوکشی پارچه و لباس چاپی

ما اتو کردن را برای پارچه‌های چاپی توصیه نمی‌کنیم. گرمای اتو می‌تواند به چاپ لباس شما آسیب برساند و آن را ذوب یا مخدوش کند. با این حال، اگر باید آن را اتو کنید، حتما ابتدا لباس را پشت‌ و رو کنید. همچنین در صورت نیاز به اتوکشی سعی کنید درجه‌ی حرارت اتو، حتما بر روی کمترین حالت ممکن تنظیم باشد. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با اصول نگهداری از پارچه‌های چاپی، می‌توانید به برچسب‌های مراقبتی پشت این لباس‌ها نیز توجه کنید.

 

نمونه‌ی برچسب مراقبتی لباس چاپی

 

برای حفظ کیفیت و نگهداری پارچه‌های چاپی، توجه به جزئیات ‌و اصول تمام چیزی‌ است که به آن نیاز دارید. با این حال اگر نکات مراقبتی که در بالا اشاره کردیم به درستی رعایت شوند، سال‌ها می‌توانید از لباس‌های چاپی خود به خوبی استفاده کنید.