کراپ کت های زنانه از کجا آمدند؟

کراپ کت های زنانه از کجا آمدند؟
کراپ کت های زنانه از کجا آمدند؟

کراپ کت ها که به عنوان کت های کوتاه شناخته می شوند، قرن هاست که بخشی از مد زنانه بوده اند. تاریخچه کراپ کت ها را می توان از فرهنگ ها و دوره های مختلف ردیابی کرد، اما در قرن بیستم، به ویژه در اواسط قرن بیستم و بعد از آن در دهه 1990، کراپ کت ها محبوبیت قابل توجهی به دست آوردند. در اوایل قرن نوزدهم، زنان اغلب به عنوان بخشی از عادات سواری یا لباس پیاده روی، این آیتم ها را می پوشیدند. این کت‌های کوتاه که برای کاربردی بودن و راحتی هرچه بیشتر طراحی شده‌اند، باعث می‌شوند که افراد آزادی حرکت داشته باشند و در عین حال بالاتنه را نیز گرم نگه می دارند. در این مقاله، ما تکامل کراپ کت را بررسی می‌کنیم و به نکات مهم در مورد آن می‌پردازیم. حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه کراپ کت ها

عصر ویکتوریا

دوران ویکتوریا شاهد ظهور کت های بولرو (Bolero jackets) بود، این کت که امروزه کوتاه یا کراپ نامیده می شود، در بین زنان آن زمان بسیار محبوب شد. بولروها اغلب با توری، گلدوزی یا خز تزئین می‌شدند که این تزئینات به کمد لباس‌های زنانه ظرافت زیادی می‌بخشید.

 

نمونه ای از کراپ های دوره ویکتوریایی

 

 دهه بیست میلادی

در طول دهه 1920، سبک فلپر مد را متحول کرد. کراپ کت های زنانه با تزیینات و پارچه های منحصر به فرد، به نمادی از این دوران تبدیل شدند.

 

نمونه ای از استایل فلپر

 

تجدید حیات مدرن

مد دهه 1960

مد دهه 1960 توانست کراپ کت های زنانه را احیا کند. این کت ها معمولاً بدون یقه بودند و دارای الگوهای جسورانه و رنگ های پر جنب و جوش و پر انرژی بودند. برخی از نمادهای مد مانند Twiggy این روند را رایج کردند و آن را به نمادی از شورش و آزادی جوانان تبدیل کردند.

 

Twiggy

 

کراپ کت های معاصر

امروزه کراپ کت ها جزء اصلی کمد لباس های زنانه هستند. آنها در سبک های مختلف، از کت های کلاسیک گرفته تا کت های دوچرخه سواری و کژوال وجود دارند. طراحان، این سبک لباس را ریدیزاین کرده اند و برای تولید آن، از جنس و طرح های متنوعی برای مطابقت با سلیقه ها و مناسبت های مختلف بهره برده اند.

ریشه های تاریخی و تکامل کراپ کت ها:

منشا کراپ کت ها را می توان از تمدن های باستانی ردیابی کرد، جایی که از آن به عنوان یک لباس کاربردی استفاده می شد نه یک آیتم تاثیرگذار در دنیای مد!

در آب و هوای گرم، مخصوصا در هند و مصر باستان، زنان و مردان اغلب تاپ های کوتاه تری می پوشیدند تا خنک و راحت بمانند.این لباس‌ها اکثرا ساده و کاربردی بودند و برای کاهش گرمای هوا و در عین حال حفظ پوشش مناسب بدن طراحی می‌شدند.

در اوایل قرن بیستم، دنیای مد شروع به تغییر کرد و به کراپ کت ها به عنوان یک آیتم تاثیرگذار در فشن نگاه کرد. با این حال، این نگاه نسبتا محافظه کارانه باقی ماند و طول تاپ ها درست بالای ناف ختم شده و کوتاه تر نشدند. تا دهه‌های 1940 و 1950 بود که کراپ کت های مدرن، یعنی همان چیزی که امروز می‌شناسیم، محبوبیت پیدا کرد. این اتفاق تا حد زیادی تحت تأثیر ظهور لباس های شنا در آن زمان بود. سلبریتی‌هایی مانند مرلین مونرو از این استایل بی‌نظیر استقبال کردند که باعث محبوبیت و جذابیت بیشتر کراپ کت ها شد.

اهمیت فرهنگی:

کراپ کت ها، در برخی دوره های زمانی با مفهوم توانمندسازی زنان و ابراز وجود آن ها همراه بوده است. در دهه‌های 1960 و 1970، آن ها به نماد جنبش فمینیستی تبدیل شدند و نماد رهایی زنان از هنجارهای محدودکننده پوشش بودند. فعالین جنبش آزادی زنان بارها برای به چالش کشیدن انتظارات جامعه، کراپ تاپ پوشیدند. کراپ تاپ با بیان جسورانه و مثبت خود، به ابزاری برای سرکشی تبدیل شد.

روندها و تغییرات معاصر:

تاکنون تاپ‌های کراپ به تکامل خود ادامه داده‌اند و همچنان با تغییر سلیقه‌ افراد و همچنین تغییر روند مد سازگار می‌شوند. امروزه آنها در سبک، متریال و طرح های بی شماری عرضه می گردند. در بازارکراپ کت های کلاسیک و ساده ای وجود دارد که می توان آنها را با شلوار جین یا شلوارهای کوتاه ست کرد تا ظاهری غیررسمی داشته باشد. همچنین کراپ کت هایی هستند که از پارچه های مجلل دوخته شده، دارای جزئیات پیچیده بوده و برای مراسم های رسمی تر مناسب هستند.

سیلوئت کراپ، راه خود را به لباس های ورزشی نیز باز کرده است، امروزه برای ورزش هایی مثل یوگا، تناسب اندام و سایر فعالیت های ورزشی نیز کراپ تاپ های متنوعی طراحی شده است. برندهایی مانند نایک و آدیداس طیف گسترده‌ای از تاپ‌های کراپ ورزشی را تولید می‌کنند که استایل و کاربرد را باهم ترکیب کرده و محبوبیت زیادی نیز کسب کرده اند.

علاوه بر تنوع در استایل، تاپ‌های کراپ در طول‌های مختلف نیز موجود هستند، انتخاب کراپ کت ها، از مدل هایی که بالای ناف قرار می گیرند تا مدل‌های بلندتر و بدون نمایان شدن کامل بدن، گسترده شده اند. این گزینه ها به افراد این امکان را می دهد که انتخاب خود را مطابق با راحتی و سبک شخصی خود تنظیم کنند.

فراگیری فرهنگی و جنسیتی:

یکی از جنبه های قابل توجه کراپ تاپ ها، استقبال از فراگیر بودن آن در صنعت مد است. این آیتم در ابتدا به عنوان یک لباس زنانه دیده می شد، اما کراپ تاپ ها از مرزهای جنسیت فراتر رفتند. امروزه، افراد با هر هویت جنسیتی، کراپ کت ها را به عنوان وسیله ای برای بیان شخصیت و استایل خود می پوشند.

 

نمونه ای از کراپ های مردانه

 

تاریخچه تاپ های کراپ نشان دهنده محبوبیت پایدار و سازگاری آنها با تغییر روند مد است. از آغاز فروتنانه‌شان تا جایگاه نمادین‌شان در دهه 1990، تاپ‌های کراپ به آیتم مد روز و همه‌کاره ای تبدیل شده‌اند که سلیقه‌ها و موقعیت های مختلف را در برمی گیرد.

کراپ کت ها بیشتر از یک تکه لباس معمولی هستند. آنها ابزاری برای ابراز وجود و اعتماد به نفس هستند. افراد می‌توانند از میان طیف وسیعی از طرح ‌ها، رنگ ها و پارچه ‌ها انتخاب کنند و لباس‌هایی بسازند که شخصیت و خلق و خوی آن‌ها را منعکس کند. فرقی نمی‌کند یک کراپ کت کژوال باشد یا یک مدل شیک و مناسب موقعیتی خاص، استایل شخصی حد و مرزی نمی‌شناسد.

نظر شما در مورد این آیتم پرطرفدار دنیای مد چیست؟ شما چقدر از کراپ کت ها استفاده می کنید؟ نظر ارزشمند خود را برای ما بنویسید.