یقه‌ گرد مناسب چه افرادی است؟/ تأثیر یقه گرد در انواع چهره ها

یقه‌ گرد مناسب چه افرادی است؟/ تأثیر یقه گرد در انواع چهره ها
یقه‌ گرد مناسب چه افرادی است؟/ تأثیر یقه گرد در انواع چهره ها

این مقاله به توضیح تأثیرات یقه گرد در تطابق با چهره ‌های مختلف می‌ پردازد و نشان می‌ دهد که چگونه انتخاب صحیح یقه گرد می‌ تواند جلوه زیبایی و شخصیتی یک فرد را بهبود دهد.

یقه‌ گرد مناسب چه افرادی است؟

هنگامی که ما با انتخاب لباس روبرو هستیم، جزئیات زیادی را باید در نظر بگیریم. یکی از قسمت‌ های تأثیر گذار و برجسته‌ هر لباس، یقه آن است. این جزء ساده از یک تی شرت، پیراهن، مانتو، یا پالتو می‌ تواند به طور معجزه‌ آسایی بر ظاهر شما تأثیر گذار باشد و چهره شما را تغییر دهد؛ اما انتخاب درست یک یقه مناسب، نیازمند شناخت مدل‌ های یقه، نوع شخصیت و چهره شما است. در این مقاله، ما به طور خلاصه به بررسی انواع مختلف یقه ‌ها می پردازیم؛ سپس انواع یقه گرد را به صورت گسترده معرفی می کنیم، و تأثیر آن را بر ظاهر و شخصیت فرد بررسی می کنیم. در نهایت روشی را معرفی می کنیم که با توجه به آن روش، هر شخص بتواند بر اساس ظاهر و شخصیت خود، یقه مناسب خودش را نیز پیدا کند. همراه ما باشید.

تأثیر یقه لباس ها بر چهره و شخصیت

یقه لباس ها به طور قابل توجهی بر چهره و شخصیت انسان‌ ها تأثیر گذار است. یقه لباس ها می‌ توانند احساسات و وضعیت شما را به دقت منعکس کنند. آیا شما می ‌خواهید گشوده و مهربان ظاهر شوید؟ و یا می‌ خواهید شما را به عنوان یک شخص جدی و مقتدر بشناسند؟ شاید علاقه‌ مند به ظاهری مدرن و متفاوت باشید! و یا شاید می‌ خواهید یک ظاهر کلاسیک و سنتی داشته باشید. یک یقه مناسب می‌ تواند احساسات و ویژگی‌ های شخصیتی شما را بیان کند. انتخاب درست یقه با توجه به موقعیت و شخصیت شما می‌ تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری در پوشیدن لباس ‌ها دهد و تأثیر مستقیمی بر روابط اجتماعی و تصویر شما در اجتماع داشته باشد.

 

دو مدل با تی شرت یقه گرد و یقه هفت

 

انواع یقه ها

همان طور که خواندیم، یقه ها عنصر خیلی مهمی در پوشش بالا تنه هستند، که تأثیر مستقیم بر روی فرم صورت، قد گردن و به طور کلی چگونه دیده شدن بالا تنه و کل اندام، دارند. یقه ها به طور کلی در سه دسته قرار می گیرند.

• یقه مسطح (Flat Collar): یقه مسطح به صورت صاف و افقی روی گردن لباس نشسته است. این نوع یقه به لباس یک طراحی ساده و کلاسیک می‌ بخشد. یقه گرد، یقه شکاف دار، یقه هفت، یقه بالرین، یقه قایقی، یقه دلبری، یقه فلورانسی، یقه خشتی، یقه گلبرگی، یقه الماسی و … از انواع یقه های مسطح هستند. که هر کدام اثر ویژه ‌ای بر روی چهره و اندام فرد می گذارند که در مقاله های قبل به آن پرداخته ایم.

 

چهار مدل با انواع یقه گرد مسطح

 

• یقه ایستاده (Stand-Up Collar): یقه ایستاده به این صورت است که بالای گردن بلند می‌ شود و به نوعی استوانه‌ای است. این نوع یقه به لباس یک پس‌ زمینه می‌ بخشد و معمولاً در پالتو ها، کاپشن‌ ها و پیراهن‌ های جذب دیده می ‌شود. از انواع یقه های ایستاده می توان به یقه اسکی، یقه رینگ، یقه فرانسوی، یقه قیفی، یقه آخوندی و یقه دراپه ایستاده، اشاره کرد. این یقه ها هم تأثیر منحصر به فردی بر روی چهره و استایل فرد می گذارند.

• یقه برگردان (Turn-Down Collar): یقه برگردان به صورتی است که از نوار پارچه ‌ای به طور تا شونده به پایین خم می‌ شود. این نوع یقه در اکثر پیراهن‌ ها، مانتو ها، و بلوز ها استفاده می ‌شود و ظاهر کلاسیک به لباس می‌ بخشد. دو نوع یقه برگردان وجود دارد.

1. یقه برگردان مسطح (Flat Turn-Down Collar): یقه برگردان مسطح نوعی از یقه برگردان است که به پایین خم نمی‌ شود و به صورت صاف و افقی روی گردن لباس نشسته است. این نوع یقه به لباس ظاهری کلاسیک و معمولاً ساده می‌ بخشد. یقه بِ‌بِ (PeterPan)، یقه شکاری، یقه خرگوشی، یقه ملوانی، یقه آرشال، یقه چلسی و یقه انگلیسی یا چلسی، از انواع یقه های برگردان مسطح هستند.

 

انواع یقه بِ‌بِ از یقه برگردان مسطح

 

2. یقه برگردان پایه دار (Button-Down Turn-Down Collar): یقه برگردان پایه دار نیز یک نوع یقه برگردان است که با یک بخش اضافه پارچه که به عنوان پایه در نظر گرفته شده است، به پیراهن متصل می‌ شود و سپس بر می گردد. معمولاً از دکمه در این نوع یقه ها استفاده می شود. این دکمه‌ ها در دو یا چند نقطه از یقه قرار می ‌گیرند. این نوع یقه به پیراهن، ظاهری رسمی و اداری می‌ بخشد و با کراوات یا بدون کراوات قابل استفاده است.

 

یک مدل از یقه برگردان پایه دار

 

یقه گرد

هر نوع از یقه های بالا، می‌ تواند بر ظاهر کلی و استایل شخص تأثیر بگذارند.

انتخاب صحیح یقه علاوه بر یک سری قانون و قواعد بر اساس فرم صورت و اندام، به موقعیت و سلیقه فرد هم بستگی دارد. حالا در این جا می خواهیم به طور مفصل از یقه گرد و تأثیر آن بر چهره، اندام و استایل شخص بگوییم. همچنین متوجه می شویم این فرم یقه برای چه افراد با چه خصوصیات ظاهری مناسب است.

 

ده مدل تی شرت یقه گرد

 

یقه گرد (Round Collar) نوعی یقه مسطح است که گردن فرد را به شکل نیم دایره احاطه می‌ کند. این یقه در الگوی لباس ها به شکل یک دایره کامل است. این نوع یقه به طور معمول بدون دکمه یا پیچ‌ و تاب طراحی می‌ شود و به لباس ظاهری کلاسیک و ساده می ‌بخشد. همچنین بسته به طراحی و ابعاد یقه، می‌ تواند به صورت یقه گرد کوچک، متوسط یا بزرگ باشد.

 

الگوی طراحی یقه گرد

 

تاریخچه و تکامل یقه گرد

قبل از این که به وارد مبحث چهره شناسی و انتخاب یقه مناسب بپردازیم، تاریخچه یقه گرد و تکامل آن از دوران رنسانس تا مدرنیته را بررسی می کنیم.

• یقه گرد در دوران رنسانس: اولین یقه‌ های گرد در دوران رنسانس در اروپا ظاهر شد. در اوایل قرن شانزدهم، این سبک یقه به شکل بزرگ و گرد در کشور های اروپایی مختلف معروف شد. این یقه ‌ها اغلب از جیر یا کتان بافته می‌ شدند و با دست‌ دوزه ‌هایی مانند تور تزئین می شدند .

• یقه گرد در دوران باروک و روکوکو: در دوران باروک و روکوکو، یقه‌ ها به مدل ‌های بزرگ تر و پیچیده‌ تری تبدیل شدند. این مدل یقه ها برای نمایش ثروت و اقتدار به کار می‌ رفتند. در این دوره، یقه‌ ها اغلب با کشمیر یا حتی الیاف قیمتی دیگر تزئین می ‌شدند.

• یقه گرد در قرن نوزده: در سده نوزدهم، با آمدن مدرنیته، یقه ‌ها کوچک تر و ساده‌ تر شدند. مدل‌ هایی مانند یقه‌ های کوچک و یقه ‌های ساده گرد در این دوره محبوبیت یافتند. همچنین، ابتکارات در زمینه دوخت و تزئینات کمتر شد.

• یقه گرد در قرن بیست: در قرن بیستم، یقه‌ ها به یک عنصر معمولی لباس تبدیل شدند و تغییرات زیادی در طراحی ‌ها رخ داد. یقه‌ های متنوع تر، انواع مختلف از جنس ‌ها و مدل‌ های مدرن به وجود آمدند.

امروزه، یقه‌ ها هنوز هم بخش مهمی از مد و استایل پوششی هستند. از یقه‌ های کلاسیک گرد گرفته تا یقه‌ های فانتزی. یقه گرد، به‌ عنوان یک عنصر تاریخی و شیک، همچنان به عنوان یک انتخاب مدرن در دنیای مد و استایل ادامه دارد.

تأثیر یقه گرد در انواع چهره ها

یقه گرد در لباس ‌ها تأثیر متفاوتی روی انواع مختلف چهره دارد. در زیر تأثیر یقه گرد بر انواع فرم صورت را بررسی می کنیم.

• چهره مربع یا زاویه ‌دار: یقه گرد به افراد با چهره مربع یا زاویه‌ دار کمک می‌ کند تا ویژگی‌ های تیز و زاویه‌ دار چهره خود را متعادل کنند. همچنین خطوط نرم و منحنی یقه گرد، ظاهر چهره را نرم‌ تر و جذاب‌ تر نشان می دهد و ظاهر کلی این افراد را هماهنگ تر می کند.

• چهره گرد: برای افراد با چهره گرد، یقه گرد نیز مناسب است. این نوع یقه کمک می‌ کند تا چهره شما کمی بلند تر به نظر بیاید و خطوط نرم اطراف چهره شما را تا حدی متعادل می ‌کند؛ البته اگر یقه گرد کوچک و بسته باشد، ممکن است چهره را بیش از اندازه، گرد نشان دهد. پس میزان باز بودن یقه گرد در این نوع چهره ها بسیار مهم است.

• چهره بیضی و کشیده: برای افراد با چهره کشیده، یقه گرد یک انتخاب عالی نیست. بهتر است از انواع دیگری از یقه‌ها مانند یقه هفت یا یقه دکلته استفاده کنید. این یقه ‌ها کمک می‌ کنند تا چهره شما کوتاه ‌تر به نظر بیاید.

• چهره قلبی: برای افراد با چهره قلبی که قسمت بالای چهره ‌آن ها عریض تر است، یقه گرد مناسب است. این نوع یقه به تعادل نسبت ‌ها کمک می‌ کند.

• چهره بیضی: افراد با چهره بیضی معمولاً می‌ توانند انواع مختلف یقه‌ ها را بپوشند. از جمله یقه گرد که ظاهر شما را هماهنگ و جذاب نشان می دهد.

 

انواع فرم صورت

 

انتخاب یقه گرد با توجه به طول گردن

طول گردن برای هر فرد با توجه به اندام آن شخص، یک اندازه استاندارد دارد. پس برای این که متوجه طول گردن بشوید، این روش را هر شخص خودش با اندازه دستان خودش باید انجام دهد. ابتدا دو استخوان ترقوه خود را در پایین گردن، پیدا کنید. سر خود را صاف و در راستای ستون فقرات قرار دهید. قسمت پایین دست خود را روی استخوان ترقوه می گذارید. (در این قسمت حواستان باشد، چرا که ناخودآگاه سر به سمت بالا می رود.) قسمت بالای دست زیر چانه باید قرار بگیرد. اگر این فاصله ترقوه تا زیر چانه، به اندازه یک دست فرد باشد، گردن آن شخص متناسب با اندامش است. اگر این فاصله بیشتر باشد، و فاصله استخوان ترقوه تا زیر چانه بیشتر از اندازه دست فرد باشد، گردن آن شخص بلند است؛ و اگر این فاصله کم تر باشه، به صورتی که چهار انگشت در این فضا جای نگیرد، گردن فرد کوتاه است.

• گردن استاندارد: هر مدل یقه برای این طول گردن مناسب است.

• گردن بلند: بهتر است از لباس هایی با یقه گرد بسته، استفاده کنند.

• گردن کوتاه: یقه گرد باز برای این افراد مناسب تر است، چرا که یقه گرد باز، خطای دید ایجاد می‌ کند و گردن را بلند تر نشان می دهد.

 

فاصله بین چانه و ترقوه، بلندی و کوتاهی گردن را مشخص می کند

 

در کل می توان گفت انواع یقه گرد مناسب برای اکثریت افراد است زیرا یک یقه بیسیک و متعادل ساز است. تأثیر یقه بر چهره در نهایت به ترکیب موارد مختلف نظیر فرم چهره، طول گردن، اندازه یقه، نوع لباس و جزئیات دیگر بستگی دارد، که در این مقاله بررسی کردیم؛ اما در نهایت، انتخاب نهایی یک یقه باید بر اساس سلیقه شخصی خود فرد صورت بگیرد، چرا که همیشه در مد و استایل شخصی، سلیقه و رضایت فرد در اولویت است. نظر شما چیست؟ سلیقه خود فرد مهم تر است یا قوانین پوششی و مد؟