آشنایی با 18 مدل پارچه کرپ

آشنایی با 18 مدل پارچه کرپ
آشنایی با 18 مدل پارچه کرپ

آشنایی با انواع پارچه‌های کرپ و کاربرد آن‌ها

پارچه کرپ یکی از پارچه‌هایی است که این روزها بسیار ترند شده و به‌دلیل ایستایی و شیک بودن مورد توجه قرار گرفته است. کرپ از گذشته‌های دور تاکنون تغییرات بسیار زیادی در ظاهر خود داشته و حتی در بسیاری از مواقع، مواد تشکیل‌دهنده آن نیز تغییر پیدا کرده است. به طوری که وقتی می‌خواهیم به بازار نساجی قدم بگذاریم، با انواع مختلفی از این پارچه آشنا می‌شویم. ما در این مقاله قصد داریم تا انواع پارچه‌های کرپ را به شما معرفی کنیم و همچنین کاربرد آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پارچه کرپ چیست ؟

 کرپ که در واقع از لغت criso گرفته شده، از الیاف طبیعی متفاوتی مانند پنبه، پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و ریون ساخته می‌شود. هنوز اطلاعاتی درباره تاریخ و مکان اولین حضور کرپ‌ها در درست نیست؛ اما می‌توان رد پای آن را در تاریخ و فرهنگ دوره‌های گذشته مشاهده کرد. به‌عنوان مثال این پارچه‌ها در لباس‌های سنتی بانوان هندی و لباسی که زنان ارتدکس برای مراسمات عزاداری به تن می‌کردند، مشاهده می‌شود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کرپ می‌توان به چین‌دار و موج‌دار بودن آن اشاره کرد؛ امروزه انواع کرپ ها به‌صورت نرم و براق در بازار وجود دارند. این پارچه‌ها بیشتر در دوخت لباس‌های زنانه مخصوصا مانتو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 کرپ باربی

از پرطرفدارترین انواع کرپ‌ها می‌توان به پارچه کرپ باربی اشاره کرد. این پارچه که از کشور اندونزی سرچشمه می‌گیرد. به‌دلیل خاصیت بور نشدن و استایی بالایی که دارد، بسیار محبوب است؛ و همچنین برای دوخت انواع مانتو و شلوارها گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

کرپ مازراتی چیست

از دیگر پارچه‌های محبوب در میان خانواده کرپ‌ها، پارچه کرپ مازراتی است. این پارچه از نخ تاب‌دار بافته می‌شود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کرپ مازراتی می‌توان به عدم آب‌رفت و رنگ‌بندی‌های متنوع آن اشاره کرد. همین ویژگی‌ها باعث محبوبیت آن‌ها در میان بانوان شده است. پارچه کرپ مازراتی از آن دسته پارچه‌های است که ایستایی بسیار خوبی بر روی بدن دارد و برای دوخت کل و شلوار زنانه مناسب است. 

 

دختری با کت کرمی به رنگ کرپ مازراتی

کرپ چیکوتا

اکنون شما را با یکی دیگر از پارچه‌های ضخیم و گرم بالای خانواده کرپ‌ها آشنا می‌کنیم؛ پارچه کرپ چیکوتا. این پارچه که کمی زبر بوده و چهارخانه‌‌های بسیار ریزی بر روی سطح آن وجود دارد، ایستایی و فرم زیبایی به لباس می‌دهد؛ و برای دوخت کت زنانه و دامن‌های مجلسی و همچنین کت و شلوارها بسیار مناسب است.

کرپ اسکاچی چیست

این شما و این پرکاربردترین عضو خانواده کرپ‌ها؛ کرپ اسکاچی. این پارچه با داشتن کشسانی و ریزش بالا، باعث شده تا لباس‌های دوخته شده با این پارچه‌ها، بسیار راحت و کژوال به‌نظر برسند. به‌طور کلی کرپ اسکاچی برای دوخت انواع شومیزها، پیراهن‌ها، مانتوها و سارافون‌ها بسیار کاربرد دارد. البته ناگفته نماند که این پارچه‌ها ضخامت بالایی دارند، به‌همین دلیل هنگام دوخت آن نیازی به آستر کشی نخواهید داشت. دلیل نام‌گذاری آن نیز سطح زبر آن است که شباهت بسیار زیادی به اسکاچ دارد.

 

 پارچه کرپ اسکاچی به رنگ خاکستری

کرپ شیفون

یکی دیگر از پارچه‌های نازک و کم ضخامت در میان پارچه‌های کرپ، کرپ شیفون است. این پارچه مانند کرپ اسکاچی در ابتدا از ابریشم بافته می‌شد، اما امروزه پنبه و پلی‌استر نیز از مواد تشکیل دهند این پارچه‌ها هستند. کرپ شیفون به‌دلیل بدن نما بودن برای دوخت مانتو مناسب نیست؛ اما اگر دوست دارید از آن‌ برای دوخت مانتو استفاده کنید؛ بهتر است آستر کشی انجام دهید. از دیگر کاربردهای این پارچه‌ها می‌توان به دوخت تور لباس عروس و دوخت انواع لباس‌های مجلسی نیز اشاره کرد.

کرپ ژرسه

کرپ ژرسه که بیشتر با نام کش‌باف شناخته می‌شود در گذشته از پشم بافته می‌شد؛ اما امروزه از پنیه و الیاف مصنوعی نیز در ترکیبات آن استفاده می‌کنند. این پارچه‌های کرپ تنفس‌پذیری، بافت ریز و کشسانی بسیار بالایی دارند؛ به همین دلیل از این پارچه‌ها برای دوخت لباس‌هایی که مستقیما با پوست بدن در تماس هستند، استفاده می‌شود. 

پارچه کرپ ژرسه به رنگ بنفش

کرپ ژورژت

از دیگر پارچه‌های کرپ محبوب و پرطرف‌دار، کرپ ژورژت است. این پارچه‌ها از ابریشم مصنوعی تولید می‌شوند و به همین دلیل ظاهر آن‌ها بسیار زیباست، اما انعطاف‌پذیری و ضخامت بسیار کمی دارند. کرپ ژورژت در اویل قرن بیستم میلادی توسط یک طراح فرانسوی به بازار معرفی شد. در ابتدا از ابریشم خالص بافته می‌شد، اما امروزه علاوه بر ابریشم، درصدی الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و ویسکوز نیز به آن اضافه می‌کنند.

تصور غلطی که بسیاری از بانوان در رابطه با این پارچه دارند؛ بدن نما بودن آن‌ها است. اما باید بگوییم که این پارچه‌ها در عین نازکی و ظرافت به هیچ عنوان بدن‌نما نیست و شما با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها برای دوخت انواع مانتوهای تابستانی استفاده کنید. انواع شومیزها و لباس‌های مجلسی را نیز می‌توان با پارچه کرپ ژورژت دوخت.

کرپ کنزو چیست

یکی از بادوام‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع پارچه است که در اثر شست‌وشو خراب نمی‌شود و همچنان قابل استفاده است. از این پارچه برای دوخت لباس‌های اداری و کت و شلوارهای روزمره استفاده می‌شود.

کرپ خاویاری

این پارچه‌ها که از ویسکوز پلی‌استر ساخته می‌شوند؛ ریزش خوب، ضخامت مناسب، چروک‌پذیری بسیار پایین و وزن کمی دارند. دلیل نام‌گذاری آن نیز، گل‌هایی به اندازه دانه خاویار که بر روی کرپ خاویار وجود دارند، است. البته که از این پارچه کرپ بیشتر برای دوخت چادر استفاده می‌شود؛ اما هستند افراد بسیار جسور و خلاق که از این مدل پارچه‌ها برای دوخت مانتو استفاده کنند.

کرپ مرویجت

یکی از انواع پارچه‌های کرپ که بسیار مورد توجه طراحان و خیاطان قرار گرفته، کرپ مرویجت است. این پارچه مرغوبیت بسیار بالایی دارد و به‌همین دلیل برای دوخت انواع پیراهن و مانتوهای مجلسی مناسب است.

کرپ گاباردین چیست

قطعا بارها نام گاباردین را شنیده‌اید. این پارچه نیز زیر مجموعه پارچه‌های کرپ محسوب می‌شود که برای دوخت انواع کت و شلوارهای مردانه و همچنین شلوارهای زنانه قابل استفاده است. مواد به کار رفته در این پارچه الیاف مصنوعی، پشم و پنبه هستند. اگر به‌دنبال یک پارچه ضخیم و بادوام برای دوخت انواع مانتو‌های پاییزی هستید، پارچه کرپ گاباردین می‌تواند برای شما یک انتخاب شیک باشد. این پارچه‌ها در ابتدا از پشم خالص بافته می‌شدند، اما امروزه ترکیبی از پنبه، پشم، الیاف مصنوعی و پلی‌استر هستند. این پارچه‌ها در برابر سایش بسیار مقاوم هستند، همچنین چروک‌پذیری بسیار پایینی دارند و ایستایی بالای آن‌ها سبب شده تا برای دوخت انواع کت و شلوارهای پاییزی گزینه مناسبی محسوب شود.

 

کرپ پوپلین

این پارچه بسیار ماندگار، نرم و لطیف است و بافتی یک دست دارد. پارچه کرپ پوپلین که بیشتر به‌عنوان یک پارچه تابستانی شناخته می‌شود، برای دوخت انواع مانتو و شومیز تابستانی مناسب است.

کرپ فلورانس

کرپ فلورانس، یکی دیگر از انواع پارچه‌های کرپ است که بافت بسیار لطیفی دارد. به‌همین دلیل برای دوخت انواع مانتوها، بلوز و دامن، لباس مجلسی و حتی چادر نیز مناسب است.

کرپ موهر

اکنون شما را با یکی از گران‌ترین پارچه‌های کرپ آشنا می‌کنیم. این پارچه کشسانی بسیار بالا و رنگ‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل رنگ‌ها را با کیفیت و شفافیت بسیار بالا نشان می‌دهد.

کرپ دیور

پارچه کرپ دیور به‌دلیل خاصیت ضد چروکی، محبوبیت بسیار بالایی دارد. این پارچه از الیاف نخ پنبه‌ای و درصد بیشتری پلی‌استر تولید می‌شود و عضو پارچه‌های نازک و سبک خانواده کرپ‌ها است. از ویژگی‌های بسیار مهم آن می‌توان به چهار فصل بودن و ایستایی بسیار خوب اشاره کرد. همچنین پارچه کرپ دیور را می‌توان برای دوخت لباس کودک نیز به کار برد.

 

انواع پارچه‌های کرپ در رنگ‌های مختلف

پارچه کرپ چینی

یکی دیگر از پارچه‌های بسیار سبک در میان پارچه‌های کرپ، کرپ چینی است. ابریشمی که برای تولید این پارچه‌ها به کار می‌رود با دیگر ابریشم‌ها متفاوت بوده و همچنین ظاهری مات و سطحی لطیف دارد.

کرپ حبابی

بافت این پارچه‌ها طوری است که بسیار نرم و برجسته بوده و چروک نمی‌شوند. به همین دلیل برای دوخت مانتو و شومیز گزینه بسیار مناسبی محسوب هستند. پارچه کرپ حبابی به‌عنوان کرپ پفکی نیز شناخته می‌شود.

کرپ حریر چیست

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع کرپ‌ها، کرپ حریر است که برای دوخت انواع شومیز‌ها، لباس‌های مجلسی و مانتو‌ها مناسب است. البته در نظر داشته باشید که این پارچه ضخامت بسیار پایینی دارد و بدن شما را نشان می‌دهد؛ به‌همین دلیل بهتر است در دوخت آن آسترکشی انجام شود.

 

دختری با شومیزی با جنس کرپ حریر گل‌دار

ما در این مقاله انواع پارچه‌های کرپ را به شما معرفی کردیم؛ همچنین بررسی کردیم که هر کدام از چه موادی تشکیل شده و برای چه لباس‌هایی مناسب هستند؟ حال نظر شما در این باره چیست؟ شما کدام یک از این پارچه‌ها را می‌پسندید؟ چه پارچه‌های دیگری از میان انواع پارچه کرپ می‌شناسید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.