آشنایی کامل با استایل اولد مانی، استایل اولد مانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

آشنایی کامل با استایل اولد مانی،  استایل اولد مانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
آشنایی کامل با استایل اولد مانی، استایل اولد مانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر از علاقه‌مندان به دنیای مد و فشن هستید؛ حتما تا به‌حال استایل اولد مانی به گوش‌تان خورده است. شاید برای‌تان کمی عجیب به‌نظر برسد و از خودتان بپرسید که استایل اولد مانی چیست؟ این استایل از کجا آمده و چگونه می‌توان یک استایل اولد مانی شیک و جذاب داشت؟ رعایت چه قوانینی برای داشتن آن لازم و ضروری است؟ جواب همه سوالات شما نزد ماست. پس با ما تا انتهای این مقاله هم‌راه باشید تا هم به سوالات خود پاسخ دهید و هم بیش‌تر با این استایل جذاب و پرطرف‌دار در دنیای مد آشنا شوید؛ و بدانید که برای داشتن استایل اولد مانی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

استایل اولد مانی یعنی چه ؟

کلمه اولد مانی old money در لغت به‌معنای پول قدیمی است؛ و در دیکشنری آکسفورد، پولی است که به دست نیامده؛ بلکه به ارث رسیده. به‌طورکلی اولد مانی به خانواده‌های اشرافی گفته می‌شود که حداقل در چهار نسل قبل از خودشان عضو طبقه مرفه جامعه بودند. این افراد معمولا لباس‌هایی به تن می‌کنند که از نظر کیفیت و دوام حرف اول را می‌زنند. بنابراین استایل اولد مانی old money style، سبکی است که در آن افراد لباس‌های بسیار باکیفیت می‌پوشند. البته دقت داشته باشید که آیتم‌هایی که در این استایل استفاده می‌شوند شاید ظاهرتان را قدیمی‌طور نشان دهد؛ اما هرگز از مد نمی‌افتند. استایل اولد مانی طرف‌داران بسیار زیادی دارد که در مراسمات مختلف از آن پیروی می‌کنند و از زیبایی و جذابیت استایل خود لذت می‌برند.

جالب است بدانید که استایل اولد مانی با مصرف‌گرایی و مد سریع یا همان fast fashion کاملا مخالف است. زیرا در مد سریع به ترندهای روز توجه می‌شود و اغلب از مواد اولیه باکیفیت برای تولید لباس‌ها استفاده نمی‌کنند. اما متریال و مواد اولیه به‌کار رفته در لباس‌های اولد مانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و دوام بسیار بالایی دارند، به‌طوری که برای سالیان سال می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین می‌توان گفت که این استایل از مد پایدار حمایت می‌کند.

 

زنی با شومیز زنانه سفید

 

تاریخچه استایل اولد مانی

شاید برایتان سوال باشد که سر و کله این استایل از چه زمانی پیدا شد؟ استایل اولد مانی old money style، به ویژگی‌های مد در قرن نوزدهم و بیستم میلادی اشاره دارد و لباس‌های اشراف‌زادگان و افراد مرفه جامعه را در بر می‌گیرد. قرنی که در آن مد به شدت منعکس‌کننده فناوری، هنر، سیاست و فرهنگ آن دوران بود. در قرن نوزدهم و بیستم میلادی مد برای بانوان، یک نمایش عجیب و برون‌گرا از سیلوئت‌های زنانه با خط کمر فشرده شده و دامن ‌های شلوغ و لباس‌هایی با تزئینات بسیار زیاد بود. همچنین برای مردان، کت و شلوارهای سه تکه برای سودمندی در تجارت و همچنین فعالیت‌های ورزشی طراحی شده بود. امروزه در این استایل، افراد بسیار محافظه کارانه عمل می‌کنند تا جایی که لباس‌ها دوخت و برش بسیار دقیقی دارند.

استایل اولد مانی زنانه

استایل اولد مانی مانند هر استایل دیگری دارای یک‌سری قوانین و مقراتی است، که رعایت کردن آن‌ها به زیبایی و جذابیت استایل‌تان می‌افزاید. علاقه‌مندان به استایل اولد مانی زنانه با توجه و رعایت این قوانین، استایلی بسیار شیک برای خود می‌سازند. در ادامه این قوانین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

زنی با بارانی کرمی و کت چهارخانه

 

استفاده از پارچه‌های بی‌کیفیت ممنوع

این استایل به هیچ عنوان میانه خوبی با پارچه‌های بی‌کیفیت ندارد. پارچه‌هایی مانند تویید، پنبه، پشم و کشمیر مناسب‌ترین پارچه‌ها برای این سبک هستند. از مهم‌ترین دلایل انتخاب این پارچه‌ها ماندگاری بالای آن‌هاست؛ به‌طوری که رویه این پارچه‌ها بر اثر سایش نخ و الیاف گلوله نمی‌شوند و از بین نمی‌روند. اگر به پارچه‌های ابریشم علاقه دارید، بهتر است آن‌ها را برای استایل اولد مانی خود استفاده نکنید! زیرا پارچه‌های ابریشمی که در بازار به فروش می‌رسند، معمولا از نوع مصنوعی آن‌ها هستند. همچنین اکریلیک، پلی استر و دیگر ترکیبات مشابه برای این لباس‌های استایل اولد مانی مناسب نیستند.

انتخاب رنگ در استایل اولد مانی

در استایل اولد مانی معمولا رنگ‌های خنثی بیش‌تر کاربرد دارند. فرقی نمی‌کند که استایلتان، استایل اولد مانی دخترانه است یا زنانه؛ در هر صورت رنگ‌های گرم و سرد جایگاهی در این استایل ندارند. رنگ‌هایی مانند مشکی، سفید، بژ، قهوه‌ای و پاستلی از مناسب‌ترین رنگ‌ها هستند که می‌توانید در استایل خود به‌کار ببرید.

 

زنی با شومیز سفید و شلوار خاکستری و جلیقه مشکی

 

از پوشیدن لباس‌‌های لوگودار جدا خودداری کنید

بی‌معناترین کاری که می‌توانید برای استایل اولد مانی انجام دهید، این است که لباسی که به تن می‌کنید، لوگو داشته باشد. پیروان این استایل معتقدند که لوگوی برند نشان دهنده این است که شما می‌خواهید به دیگران بفهمانید لباس شما برند است؛ و به نوعی پز بدهید. اما پوشیدن لباس‌های ساده نشان‌دهنده این است که به خودتان اعتماد دارید. همیشه خاطرتان باشد که در استایل‌های اولد مانی، هر چه لباس‌ها ساده‌تر باشند بهتر است.

کیف و کفش‌های خاص استفاده کنید

کفش‌ها از مهم‌ترین آیتم‌های هر استایلی هستند. اما باید بدانید که برای استایل اولد مانی حساسیت بیش‌تری در انتخاب کیف و کفش نیاز دارید. به‌طور کلی استفاده از کفش‌های چرم برای این استایل بهترین گزینه محسوب می‌شوند. حال می‌خواهید از کفش پاشنه بلند استفاده کنید یا کفش تخت؛ این موضوع به خودتان بستگی دارد. البته توجه داشته باشید، اگر انتخابتان کفش پاشنه بلند است؛ کفش پاشنه متوسط مناسب‌ترین گزینه است. اگر به دانشگاه یا باشگاه می‌روید، می‌توانید از کفش‌های اسنیکر استفاده کنید.

 

زنی با بلوز سفید و کلاه سبز

 

پیروان استایل اولد مانی معمولا علاقه زیاد به خریدن کیف‌ ندارند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند کیفی بخرند که کیفیت بالایی داشته باشد، تا بتوانند سالیان سال از آن استفاده کنند. از آن‎‌جایی که قرار است از این کیف‌ها به مدت طولانی استفاده کنید، رنگ مشکی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

در استایل اولد مانی مدل آرایش‌ها ساده است

همیشه یادتان باشد که ساده‌ترین آرایش‌ها مختص استایل اولد مانی است. در این استایل استفاده از رژ لب‌های جیغ به رنگ قرمز، صورتی و... جایز نیست. شما می‌توانید تنها از کانسیلر، رژ گونه، ریمل، رژ لب و سایه‌هایی به رنگ نود استفاده کنید.

قوانین استفاده از جواهرات در استایل اولد مانی

اگر می‌خواهید اکسسوری‌هایی داشته باشید که بتوانید در استایل‌های دیگر نیز از آن‌ها استفاده کنید، بهترین انتخاب، اکسسوری‌های کلاسیک هستند. حلقه‌ها و انگشترهای رینگی ساده، زنجیر ساده و گردن‌بندها و گوشواره‌های مرواریدی از اکسسوری‌هایی هستند که به هیچ عنوان قدیمی نمی‌شوند، و در هر استایل دیگری کاربرد دارند. هرگز از یاد نبرید که استفاده از پیرسینگ یا استفاده هم‌زمان از چند گوشواره در این استایل زیبا به‌نظر نمی‌رسد. در استایل اولد مانی هر چه آیتم‌ها و اکسسوری‌ها ساده‌تر باشند، ظاهر شما را زیباتر نشان می‌دهد. همچنین یادتان باشد که خودتان را در جواهرات و اکسسوری‌ها غرق نکنید، زیرا استفاده از دو یا سه جواهر برای این استایل کافی است.

 

زن و شوهر با استایل اولد مانی در کنار هم

 

استایل اولد مانی مردانه

بسیاری از قوانینی که برای استایل اولد مانی زنانه وجود دارد؛ با قوانین استایل مردانه مشترک هستند. به همین دلیل ما دیگر مواردی را که تنها در استایل اولد مانی مردانه ضرورت دارند را بررسی می‌کنیم.

آیتم‌های ضروری که باید حتما در کمد لباس‌هایتان داشته باشید

شاید خیال کنید برای استایل اولد مانی مردانه باید کمد لباستان پر از کت و شلوار باشد. این تصورات غلط را دور بریزید؛ زیرا تنها چند دست کت و شلوار با کیفت نیاز است. از دیگر آیتم‌های ضروری برای این استایل می‌توان به پیراهن‌های شیک، کفش‌های براق و اکسسوری‌هایی مانند ساعت مچی کلاسیک و انواع کراوات‌های ساده و با کیفیت اشاره کرد.

 

کیم تهیونگ، خواننده کره‌ای با استایل اولد مانی سوار بر اسب

 

به تناسب در استایل اولد مانی توجه کنید

در این استایل لباس‌هایی که استفاده می‌کنید باید با اندام‌تان تناسب داشته باشند؛ به این معنا که لباس‌ها نه خیلی تنگ و چسبان باشند نه خیلی گشاد. پارچه‌های مناسب برای این استایل، پارچه‌های باکیفیت و دوام بسیار بالا با مواد اولیه پشم مرینوس، پنبه مصری، چرم اصل و... هستند.

لایه لایه پوشیدن را یاد بگیرید

در استایل اولد مانی پسرانه و مردانه، لایه لایه پوشیدن می‌تواند جالب و جذاب باشد. بنابراین توصیه می‌شود حداقل یک بار از این تکنیک در استایل‌های خود استفاده کنید. شما می‌توانید یک کت کشمیر بر روی یک پیراهن، با یک چینو و اسنیکر یک استایل جذاب اولد مانی برای خود بسازید و از زیبایی آن لذت ببرید.

 

کیم بوم و لی دونگ ووک، بازیگران کره‌ای با استایل اولد مانی در سریال افسانه روباه نه دم 1938

 

در استایل اولد مانی زیبایی و آراستگی همیشه حرف اول را می‌زنند

همیشه یادتان باشد که در استایل‌های اولد مانی تنها پوشیدن لباس‌های باکیفت و خوش دوخت کافی نیست. برای داشتن یک استایل اولد مانی جذاب و شیک هرگز از آراستگی ظاهرتان غافل نشوید؛ برای این‌کار می‌توانید از مدل‌ موهای کلاسیک استفاده کنید و ریش‌های خود را مرتب کنید. همچنین توجه داشته باشید که مراقبت از پوست به این معناست که برای خود ارزش قائل هستید.

اکسسوری‌های مردانه اولد مانی

همان‌طور پیش‌تر گفتیم، در این استایل استفاده از اکسسوری‌های پرزرق و برق جایز نیست. این قانون برای استایل‌های مردانه نیز صدق می‌کند. شما می‌توانید یک ساعت شیک رسمی، عینک آفتابی کلاسیک، کمربند چرمی باکیفیت و یک کراوات ساده برای استایل‌های اولد مانی خود استفاده کنید. همچنین برای استایل‌ اولد مانی زمستانی نیز یک جفت دست‌کش چرمی، کلاه برت و یک شال‌گردن ساده می‌توانند آیتم‌های مناسبی باشند.

استایل اولد مانی پاییزی و زمستانی

داشتن یک استایل اولد مانی پاییزی و زمستانی مناسب از بزرگ‌ترین دغدغه‌های پیروان این استایل در فصل سرما است. بهترین انتخاب برای لباس‌ها، لباس‌هایی با پارچه‌هایی از جنس پشم مرینوس، تویید، کشمیر و چرم هستند. همچنین کت، ترنج کت، پالتو، ژاکت و پلیور گزینه‌های مناسبی برای استایل اولد مانی پاییزی و زمستانی شما هستند. اگر به پالتوهای بلند علاقه دارید، باید بگوییم که پالتوهای بلند فوتر یا موهر از آیتم‌های محبوب این استایل محسوب می‌شوند. برای استایل‌های اولد مانی پسرانه و مردانه نیز ترکیب پیراهن مردانه و پلیور یا ژاکت یقه باز و یا ترکیب کت تک با پلیور یقه اسکی از جمله آیتم‌های پرطرف‌دار هستند.

سلبریتی ‌هایی که استایل اولد مانی دارند

استایل اولد مانی به‌قدری در دنیا محبوب شده است که بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد معروف از این استایل پیروی می‌کنند. در ادامه با چند سلبریتی پیرو استایل اولد مانی آشنا خواهیم شد.

 

لی دونگ ووک، بازیگر کره‌ای با استایل اولد مانی در سریال روباه نه دم 1938

 

بلیک لایولی بازیگر هالیوود

بلیک لایولی بازیگر و مدل 36 ساله آمریکایی از جمله افراد معروفی است که در استایل‌های خود از سبک اولد مانی پیروی می‌کند. او سعی دارد زیبایی شناسی اولد مانی را با مدهای قدیمی که دوباره ترند شده‌اند، ترکیب کند و ظاهری بسیار جذاب برای خود بسازد. به همین دلیل مورد توجه دوست‌داران این سبک قرار گرفته است.

گوئینت پالترو بازیگر هایوود

گوئینت پالترو همیشه سعی دارد تا در استایل‌های خود سبکی مینیمال و در عین حال ظریف داشته باشد؛ که یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های استایل اولد مانی محسوب می‌شود. پالترو طرف‌دار لباس‌های ساده و باکیفیت است. از آیتم‌های مورد علاقه او می‌توان به بلوز سفید، شلوار گشاد و کت‌های سبک اشاره کرد. در انتخاب اکسسوری نیز او گوشواره‌های استیتمنت را ترجیح می‌دهد و همچنین در انتخاب کیف، کیف‌های دستی ساده همیشه برای او اولویت اول را دارند. جالب است بدانید که استایل‌های پالترو به‌قدری جذاب هستند که در فرش قرمز‌ها تمام نگاه‌ها و توجه‌ها به سمت اوست.

زینت امان بازیگر هندی

زینت امان، بازیگر کهنه‌کار هندی از دیگر طرف‌داران استایل اولد مانی است که سعی دارد با لباس‌هایی با طرح خال خالی، گردن‌بند‌های مرواریدی و عینک‌های آفتابی بزرگ؛ این استایل را در پوشش خود حفظ کند.

جرج کلونی؛ بازیگر آمریکایی

جرج کلونی، بازیگر محبوب آمریکایی نمونه کاملی از جذابیت، ظرافت و پیچیدگی را با خود به هم‌راه دارد. او اغلب از کت و شلوارهای کلاسیک به رنگ سرمه‌ای و ذغالی در استایل‌های اولد مانی خود استفاده می‌کند. اما این سبک پوشش تنها در استایل‌های رسمی او دیده نشده، بلکه کلونی سعی دارد تا ردپای اولد مانی را حتی در استایل‌های کژوال خود به‌جا بگذارد. عینک‌های آفتابی کلاسیک و ساعت‌های مینیمال از آیتم‌های ضروری استایل‌های او هستند. همچنین جرج کلونی هر کجا و هر زمان کاملا مرتب و آراسته دیده شده است. کمد لباس‌های او هر چند ساده است، اما کیفیت برای او همیشه حرف اول را می‌زند.

 

جرج کلونی با پیراهن راه راه و شلوار سفید

 

ما در این مقاله با استایل اولد مانی آشنا شدیم و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین از قوانین آن سخن گفتیم و سلبریتی‌های پیرو این استایل را به شما معرفی کردیم. حال نظر شما در رابطه با این استایل چیست؟ به نظر شما چه قوانین دیگری وجود دارد برای باید در این استایل رعایت شود؟ اگر بخواهید همچین استایلی را برای مراسمی خاص داشته باشید؛ چه آیتم‌هایی را با یک‌دیگر ست می‌کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.